Tegn på vitamin A overdosering

Tegn på vitamin A overdosering
Tegn på vitamin A Overdosis

Vitamin A er en vigtig bidragyder til sundheden af ​​forskellige væv, herunder hud, knogler, tænder og slimhinder. Dette vitamin, også kendt som retinol, har stor betydning for dannelsen af ​​pigment i nethinden, som er ansvarlig for farveopfattelse og lys med lavt lys. Overdosering af vitamin A skyldes normalt overdreven indtagelse af vitamintilskud, enten akut eller over en længere periode.

Dagens Video

Akut overdosis

Akut overdosis af A-vitamin forekommer normalt hos børn, der ved et uheld tager en stor mængde af A-vitaminpiller. Ifølge Medline Plus er tegn på akut vitamin A-overdosis inklusiv sløret syn og andre visuelle ændringer, som f.eks. Dobbelt vision; kvalme og opkastning, som fører til nedsat appetit og svimmelhed, døsighed og andre ændringer i bevidstheden. Akut toksicitet kan også resultere i øget intrakranielt tryk, en farlig forhøjelse af væsketrykket inde i hjernen, hvilket kan manifestere sig som hovedpine, anfald og hjerneforstyrrelse, hvor en del af hjernen rager ud i rygkanalen, en tilstand der kan være fatal.

Kronisk overdosis

Kronisk overdosis af A-vitamin resulterer i at tage store doser af vitaminet over en lang periode. Kroppen gemmer i lang tid vitamin A i fedtvæv og leveren, så hvis nogen tager megavitamin doser i lang tid, kan de udvikle tegn på A-vitamin-toksicitet eller hypervitaminose A. Tegnene på kronisk indtagelse omfatter fordybning og udtynding af håret, som kan resultere i hårtab, herunder tab af øjenbryn hår; krakning af læber og hjørner af munden; hudskrælning og kløe og højere følsomhed over for sollys.

Komplikationer

Andre potentielle tegn på vitamin A-toksicitet indbefatter pseudotumor cerebri, en forhøjelse af spinalvæsketryk uden en tilsyneladende kilde set på hjernedannelse. Ifølge Merck Manual kan børn med kronisk A-vitamin overdosering udvikle cortical hyperostose i benet, en inflammatorisk tilstand, der forårsager knogle læsioner og hævelse. Børn kan også lide knoglebrud og ledsmerter. Hepatomegali eller en betændelse i leveren og splenomegali, en udvidelse af milten kan også forekomme. Huden kan også blive betændt, og i sidste ende begynder at skrælle. Fuldstændig opsving af disse symptomer i løbet af uger er sandsynlig, så længe indtagelsen af ​​A-vitamin stopper.